Praktische gang van zaken: op een rij
Ik ben geregistreerd in hetBIG-registerals psychotherapeut en tevens als gezondheidszorgpsycholoog. Daarnaast ben ik VGCt erkend cognitief gedragstherapeut en supervisor, en lid van de Landelijke Vereniging van Vrijgevestigde Psychologen & Psychotherapeuten (LVVP), alsmede als Registerpsycholoog bij het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP). Deze kwaliteitsmerken staan voor deskundigheid en kwaliteit bij uw hulpverlener. Mijn behandelingen voldoen aan de Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst (WGBO). Daarom werk ik met een intake waarin ik samen met u een goed beeld krijg van uw problematiek, de achtergronden ervan en uw doel. Op basis hiervan wordt een behandelplan opgesteld.
Overleg
Dit plan wordt met u besproken, waarbij u uw voorkeuren kunt aangeven. Tevens wordt u geïnformeerd of uw behandeling valt onder de Basis GGZ of Specialistische GGZ (beiden vallen onder de basiszorg). Dit hangt samen met de complexiteit van uw problematiek. Na uw akkoord kan de behandeling starten. Als in de intake blijkt dat ik u onvoldoende verder kan helpen, zal ik u adviseren wat u het beste kunt doen.
Praktische gang van zaken: op een rij
Hieronder vindt u praktische informatie over aanmelding & behandeling.
Verwijsbrief:
Om gebruik te kunnen maken van verzekerde zorg is een geldige verwijsbrief van de huisarts voor psychotherapie nodig. De huisarts zal inschatten of uw problemen in aanmerking komen voor behandeling in de Generalistische Basis GGZ (GBGGZ) of in de Specialistische GGZ (SGGZ). Zonder deze verwijsbrief kan geen (vergoede) therapie worden gestart.'
U kunt terecht voor zowel behandeling in de generalistische basis GGZ als in de gespecialiseerde GGZ, afhankelijk van uw klachten en hulpvraag.
De huisarts verwijst u naar de juiste zorg (basis of gespecialiseerd) op basis van de ernst en aard van uw klachten. Samen bepalen we vervolgens de meest passende behandeling.
Aanmelden:
Als op deze website staat dat er ruimte is voor nieuwe aanmeldingen kunt u zich aanmelden via de pagina contactformulier. U vindt daar een beveiligd contactformulier dat u kunt invullen.
Telefonische screening:
Ik neem vervolgens telefonisch contact op. Na een telefonisch overleg over uw aanmelding, plan ik met u een intakegesprek. Of indien een doorverwijzing nodig is, geef ik u een gericht verwijsadvies.
Meenemen naar het eerste gesprek:
Bij de eerste afspraak is het belangrijk dat u de volgende zaken meeneemt om te kunnen starten
- Geldige verwijsbrief
- Geldig identiteitsdocument (paspoort, ID, rijbewijs)
- Zorgverzekeringspasje
Intake:
In de intake zal ik samen met u uitzoeken wat er aan de hand is en welke behandeling daar het best bij aansluit.
Behandelplan:
Voor de start van de behandeling stel ik samen met u een behandelplan op. Hierin staat de diagnose, de behandeldoelen, de werkwijze en verwachte tijdsduur van de behandeling. Regelmatig zullen we evalueren of de behandeling naar wens verloopt of dat er een verandering in het behandelplan nodig is. Als u daar toestemming voor geeft krijgt uw huisarts/verwijzer een verslag met daarin ook een beknopt behandelplan.
Vragenlijsten:
Bij de intake, in de loop van de behandeling en aan het einde van de behandeling vraag ik u, via een beveiligd cliënten portaal, digitaal vragenlijsten in te vullen die een beeld geven van uw klachten en het verloop/effect van de therapie. De uitslag van deze vragenlijsten bespreek ik met u.
Afspraken:
De gesprekken duren over het algemeen 60 minuten. In geval van een EMDR-behandeling kan indien nodig besloten worden om langere sessies (90 minuten) af te spreken.
Afzeggen van afspraken:
Indien u om welke reden dan ook de therapieafspraak moet afzeggen, dan dient u dit tenminste 24 uur voor de geplande afspraak te doen via mail of telefonisch Indien u de afspraak te laat afzegt, wordt deze zitting in rekening gebracht: zie tabblad kosten onderaan bij 'no show'. Deze rekening moet u zelf op tijd betalen en kunt u niet declareren bij uw ziektekostenverzekering: zie kosten.
Dossier:
De gegevens over uw behandeling worden bijgehouden in een beveiligd digitaal patiënten dossier. Voor dit dossier geldt een wettelijke bewaartermijn van 20 jaar gerekend vanaf het moment van afsluiting van de behandeling.
Afsluiting:
Aan het einde van een behandeling zal ik met u een eindevaluatie maken. Ook zal middels vragenlijsten het effect van de behandeling en uw tevredenheid worden gevraagd. Een kort verslag van het resultaat en verloop van de behandeling zal met uw toestemming worden verstuurd aan uw huisarts/verwijzer.
In geval van acute nood:
In geval van crisis kunt u contact opnemen met uw (dienstdoende) huisarts of in avonduren/weekenden met de Huisartsenpost Midden-Holland: 0182 322488.
Afwezigheid therapeut:
De naam van de psychotherapeut die in een vakantie voor mij waarneemt, zal ik kenbaar maken in de gesprekken voorafgaande een vakantieperiode.
Rechten en plichten:
Lees meer over uw rechten en plichten als patiënt in deze WGBO-folder. Indien u expliciet niet wilt dat de diagnose op de factuur naar de zorgverzekeraar komt te staan, heeft u de mogelijkheid om een zogenoemde privacyverklaring in te vullen. Vraag dit formulier bij mij op indien u dit wilt. Meer algemene informatie kunt u vinden in de informatiefolder van de LVVP.
Klachtmogelijkheden:
Als u niet tevreden bent of een klacht heeft, hoor ik dat graag van u.
Indien dit niet tot een bevredigende oplossing leidt, kunt u gebruik maken van de klachtenregeling van de LVVP.
Drs. Eric Vermeulen
PSYCHOTHERAPEUT
Eric Vermeulen is BIG geregistreerd Psychotherapeut & BIG geregistreerd Gezondheidszorgpsycholoog. U kunt terecht in zijn zelfstandig gevestigde praktijk in Gouda voor behandeling in de generalistische basis GGZ (BGGZ) & voor behandeling in de specialistische GGZ (SGGZ).
Eric Vermeulen heeft contracten afgesloten met nagenoeg alle zorgverzekeraars.
Copyright 2025 © Alle rechten voorbehouden